Frida Svedberg

Av Frida Svedberg - 6 mars 2011 18:13

Tjena!

Samuel spelade ishockeymatch i Lördags. Det gick inte så bra fast Samuel var super bra! Han stod i mål, igen och i de 2 sista perioderna så släppte han inte in något mål. Och han gjorde en super bra räddning, ja man kan kalla det, tv-räddning! Han var urbra:)

Kolla på klippet om ni vill se hur bra han var:)

Måste gå ska äta mat!

Byeee!

Av Frida Svedberg - 4 mars 2011 19:34

Tjena!

Måste gå för jag ska se på Postkodmiljonären och sen på Let´s Dance (:

Skriver förstås mer imorrn!

Ha det Bra//Frida

Av Frida Svedberg - 4 mars 2011 13:49

Den här krabaten träffade jag när jag var på Kolmården senast!

Ser han inte rolig ut?!

Av Frida Svedberg - 4 mars 2011 13:47

Hejsan!

Jag kommer visa bilder på min morfar och hans frus hundar i några inlägg

Av Frida Svedberg - 4 mars 2011 13:40

Morfar och hans frus hundvalp! Är hon inte söt?!

Av Frida Svedberg - 3 mars 2011 13:20

Har ni hört om danska familjen som blev kidnappade av pirater?
Om ni inte har det så här är artikeln.
Visst är det läskigt?!
Om jag var de så skulle jag vara livrädd
Familjen Johansen hade sparat till drömresan i flera år. I torsdags kapades deras båt av pirater utanför Afrikas horn.

Danska familjen togs av pirater

De sa upp sig från jobbet och hyrde ut villan.
Efter ett och ett halvt års drömsegling blev danska familjen Johansens båt kapad av pirater utanför Afrikas horn.
- Jan och Birgit Marie är äventyrare, men de är varken övermodiga eller oansvariga, säger en vän i Danmark till Ekstrabladet.

I Danmark var de högutbildade med chefsjobb. Men i augusti 2009 sa Birgit Marie Johansen och maken Jan Quist upp sig, och for ut med sina tre barn Rune, 17, Hjalte, 15, och Naja, 13 år. De hade sparat till drömresan i flera år.
Deras inlägg på nätdagboken visar att de var medvetna om riskerna med att segla utanför fattiga, oroliga Somalia. Men samtidigt klagar sonen Hjalte över att seglatsen är alltför lugn.
”Det händer inte ett skit”, skriver han.
Ett dygn senare, den 24 februari, kapas familjens båt av pirater. Någon ombord på Dynamic 43 ING lyckades trycka på båtens nödknapp. Sekunder senare visste sjöräddningen och de danska myndigheterna att familjen Johansen var i fara.
Men sedan dess har det varit tyst.

Vännerna är chockade

Vännerna hemma i danska Västsjälland är chockade. Deras bild av paret är inte några galna äventyrare, utan duktiga seglare och friluftsmänniskor.
– Deras brinnande intresse för att segla är gripande. De är naturmänniskor med stort N och väldigt tåliga. Det är förhoppningsvis en fördel för dem nu, säger seglarvännen Helle Holm Pedersen till Ekstrabladet.
De älskar sin båt Dynamic 43 ING, berättar vännerna. De köpte henne i Frankrike 2006. Förberedelserna för jorden runt-resan har varit omsorgsfulla. Alla tre barnen är vana seglare och har tillbringat mycket tid i naturen. Före jorden runt-resan gjorde Jan Quist en ensamsegling till Skottland, och hela familjen gjorde långturer till Engelska kanalen, Gotland och Baltikum. De offrade en del för drömresan.

– De flesta skulle nog ansöka om tjänstledigt i en sådan situation, men det är typiskt Jan att ge sig av utan den säkerheten. Han vill bara uppleva världen, säger Erna Buch som hade Jan Quist som chef på handikappboendet. Birgit Marie Johansen är ingenjör och terapeut. Också hon lämnade sitt jobb.
Vinsten, enligt paret, var tid för familjen.
– Alla kommer till ro vid långseglingar, för vi vet att det är lång tid tills vi kommer fram. Så spelar vi spel, lagar god mat, läser högt och bakar bröd, sa Jan Quist i en intervju i BådNyt 2008.

Av Frida Svedberg - 3 mars 2011 12:22

Tjena mitt bena!

Jag har varit i Stockholm med mamma tisdag-onsdag och jag tänkte berätta

vad vi gjorde då.

Jag vaknade 07.30 och började klä på mig. Mamma och jag hade gjort upp att hon skulle komma och väcka mig. När hon kom ner med Sara för att väcka mig så stod jag vid bokhyllan och när hon öppnade dörren så skvatt hon ock sa: Oj, var du uppe redan! Ja sa jag. Vi gick upp och åt frukost, borstade tänderna och packade det sista och åkte till Karlstad. Vi satt och pratade hela vägen dit och när vi var framme parkerat så gick mamma och tog ut en biljett. Sedan gick vi och kollade upp om tåget var försenat. Som tur var så var det inte det. När tåget kom så gick vi och frågade en tant med orange väst på sig vart vagn 14 var och då berättade hon att vi skulle ha åkt med ett X2000 tåg ( som vi visste ) hade ställts in p.g.a fordons-brist så vi fick åka med ett annat tåg och välja var man ville sitta. På tåget så läste jag mest och när vi var framme så gick vi till vårt hotell. Vi fick inte komma in i vårt rum för de började incheckningen vid 2. Vi ställde in väskorna i ett rum och gick och shoppade. Jag köpte 3 linnen. Ett turkost ett svart och ett rosa. Sedan köpte vi biljetter till en buss till Tekniska muséet och åkte dit. När vi var framme så köpte vi inträdesbiljetter. Vi betalade varsin cd-spelare som berättade om det man såg. Det var super-duper kul för man fick se rymddräkter, hur sängar såg ut, blöjor för uppskjutet, nedskjutet och en extra, tolatten m.m Om ni undrar så var vi på en utställning som hette A Human Adventure som är en rymdutställning. När vi var klar med den utställningen så gick vi och kollade på en gruvutställning och efter den gick vi ned till ett Knep och Knåp rum. Jag klarade facktist en svår sak flera gånger. Det var roligt. Sedan åkte vi till hotellet och såg på tv. Efter ett tag gick vi ut och åt på en kebab-restaurang och köpte godis. Jag köpte jätte-mycket! När vi hade ätit klart så gick vi upp till hotellrummet igen och såg på Sofias änglar 8-9 och på Den hemliga miljonären 9-10. Sedan gick vi och la oss. Dagen därpå shoppade vi och gick till den där ögonläkaren som skulle kolla på mammas ögon. Efter att någon hade kollat på ögonen så var vi tvugna att vänta på en speciallist på ögon och medans vi väntade så shoppade vi. Jag köpte ett par örhängen och två diadem. Sedan gick vi tillbaka och mammas ögon blev kollade. När mamma var klar så gick ci och åt på MC Donalds och efter det så gick vi till hotellet. Påväg till hotellet passerade vi några stånd med frukter. Vi hade tänkt köpa ett paket jordgubbar men gubben prutade så det slutade med att vi köpte två paket jordgubbar och två paket vindruvor. Sedan skyndade vi oss till hotellet, tog våra väskor och gav oss av mot tåget. På tåget läste jag och när vi var framme så gick vi till våran bil och körde hemåt.

Där tog resan slut!

Ha det bra//Frida

Hej Hej! Är en tjej på 11 höstar.
På min fritid är jag med kompisar, leker ute,
hälsar på hos en hund vid namn Trixie,
läser böcker, inne på datorn och lite till :)
Håller på FBK och Bofors i hockeyn.
Läs och följ!

Översättning

Har du sett ett stjärnfall? ☺
 Japp, skitcoolt!
 Nääe, men skulle vilja se ett!